تبلیغات
اخبار تکنلوژی روز جهان - مزایای روانی طراحی سایت ساده

مزایای روانی طراحی سایت ساده

http://www.rupload.ir/upload/re5vgi0kmx6j5tdpunov.png



کلید طراحی مبتنی بر تبدیل چیست : این سوالی است که طراحان و بازاریابان هر روز از خود می پرسند . و پاسخ : طراحی کوچک تا جایی که ممکن است.

با توجه به مطالعات سال 2012 گوگل ، کاربران به سایت های ساده تر در زیبایی رتبه ای بهتر نسبت به همتایان پیچیده تر انها داده اند .
علاوه بر این ، سایت با طراحی ساده به عنوان زیبا ترین سایت ها در نظر گرفته شده اند . به عبارت دیگر : ساده زیباست .

ولی چرا ؟ در این مقاله ، ما به مفهموم ساده ، طراحی اولیه ، کشف و بررسی نقش روان شناختی و پردازش بصری را توضیح میدهیم ، دو عاملی که تا حد زیادی درخواست کاربران را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت به تبدیل کمک میکند .
لازم به ذکر هست این دسته مقالات نیاز به این دارند تا آزمون خطا شوند . به صورت مثال شما در طراحی سایت خودتان باید به طوری عمل کنید تا با پیاده سازی طراحی ساده بازخورد کاربر را ببنید و بر اساس آن به سمت ساختی محیطی زیبا و هوشمند تر قدم بردارید.

 

طراحی وب سایت اولیه

 

اگر من از شما سوال کنم که چه رنگی نشان دهنده پسر است ، احتمالا میگویید قرمز یا آبی . و به طور طبیعی صورتی نشان دهنده دختر . ایا میداستید که در قرن 19 ابی ( ارام ، رنگ سرد ) با دختران همراه بود ، و صورتی ( روشن ، رنگ پرشور ) با پسران همراه بود ؟ حتی تصور ان هم سخت است نه ؟ اما چرا که نه ؟ چه چیز ذاتی رنگ ابی را برای پسران و صورتی را به دختران نسبت میدهد ؟ جواب : هیچ چیز .


پس چرا شما به طور خود کار پسران را با رنگ آبی و دختران را با صورتی تداعی میکنید ؟ چون مغز شما این ترکیب را بارها دیده است این یک میانبر برای ارجاعات اینده می سازد .
پسر = آبی یک نمونه است که مغز شما با تلاش در طبقه بندی اطلاعاتش ان را ساخته است . کار مغز شما این است که اطلاعات را با بیشترین سرعت ممکن درک کند . با ایجاد این کلید های میانبر ، مغز شما حس و درک کردن جهان اطراف را برای شما اسان تر میکند .


همین مفهوم میتواند برای طراحی وب سایت هم اعمال شود . کپی صادقانه از روی تملق است و عملی بسیار در اینترنت رخ میدهد. اگر یک طراحی خاص و یا طرح برای وب سایت یک فروشنده ماشین کارساز است ، این فقط درباره زمان صادق است قبل از این که یک فروشنده ماشین دیگر این طراحی را استفاده کند .

این برای هزاران دسته از وبسایت های مختلف وجود دارد ، از سایت های مد روز برای چیز های مختلف تا وبلاگ مامان بزرگ !! . ایا یک نمونه اولیه برای برای دسته شما وجود دارد ؟ اگر چنین است ، تحقیقاتی انجام دهید برای یادگیری چگونگیه نمونه اولیه از لحاظ شکلی ، و سعی کنید که عناصر مشابه این نمونه ها را باهم ترکیب نمایید .


باید به این نکته اشاره بکنم در ساخت کامپوننت آسان پرداخت جامع جوملا سعی شده است به سمتی هدایت شوند با تشکیل نمونه اولیه طراحی را به بهترین حالت ممکن برساند . این طراحی الهام گرفته از هزاران مشکل از طرف کاربران در دیدن وب سایت های بسیار پیچیده می باشد . لازم به ذکر هست که همین طراحی از ذهن کاربر به یک شکل ساده ترسید شده شکل می گیرد و این ذهنیت را به آن می دهد که قبلا آن را دیده و بهتر می تواند با آن ارتباط برقرار کند.

 

تسلط شناختی طراحی سایت

 

 

مغز این نمونه های اولیه را می سازد زیرا چیز هایی را ترجیح میدهد که فکر کردن به انها اسان تر است . این موضوع را به نام تسلط شناختی می شناسند.

تسلط شناختی بدان معنی است که مردم سایت هایی را ترجیح میدهند که به طور غریزی بدانند که چیز ها در کجا قرار دارند و چه اقداماتی را باید انجام دهند .

به عنوان مثال یک ساختار نسبتا پایدار وجود دارد که در همه بلاگ ها مشترک است و تمامی صفحات محصولات سایت های تجارت الکترونیکی ترکیبی از عناصر پایه یکسان ، از جمله تصویر محصول ، قیمت ، شرح محصول ، و یک دکمه برای اضافه کردن ان ایتم به سبد خرید است .

اگر سایت شما و یا صفحه محصولات سایت تجارت الکترونیک از هنجار منحرف شود ، دیگر به راحتی نمیشود در باره ان فکر کرد . این عدم سهولت میتواند به رد کردن سایت شما توسط کاربران منجر شود . هدف شما این باشد که سایت خود را تا جایی که میتوانید ، شناختی تر بسازید .

همین موضوع به یکی از عوامل مهم در شکست خوردن افزونه نویسی جوملا و وردپرس اشاره دارد که در طراحی های ایرانی بیشتر دیده می شود.

 

پردازش بصری اطلاعات

 

بهترین راه برای این که سایت خود را شناختی تر کنید این است که پردازش بصری ان را اسان کنید . مطالعات سال 2013 دانشگاه هاروارد ارتباط ریاضی قدرتمندی را برای انچه جمعیت شناسی های مختلف را زیبا و دل انگیز کرده است پیدا کرده اند .
در حالی که افراد مختلف به نظر میرسد سلیقه های به گسترده متفاوتی برای طراحی وب دارند . یک مفهوم پیدا شده که در سطح جهانی است . به شرح زیر می باشد :

هر چه سایت از نظر بصری پیچیده تر باشد ، جذبه بصری کمتری خواهد داشت . ( شما میتوانید خودتان این موضوع را در وب سایت خودتان تست کنید ) با ساده تر کردن سایت خود شما میتوانید جذبه بصری را برای بزرگترین حجم از مردم ایجاد کنید .

 

ساده بودن از نظر علمی پردازش ان اسان تر است

 

چرا همه احساس میکنند که ساده زیبا تر است ؟ شاید به این دلیل باشد که سادگی از نظر علمی پردازش ان اسان تر باشد . در سایت ها با پیچیدگی کم ، چشم و مغز نیازی ندارند که برای پردازش و ذخیره اطلاعات ، کار سختی را انجام دهند .


چگونگی کار انها :


شبکه چشم شما اطلاعات بصری را به گیرنده های الکتریکی وارد میکند ، که سپس انها ، ان را به مغز میفرستند . این ها گیرنده های رنگ و اطلاعات نور هستند .
اگر رنگها و نورهای بیشتری در صفحه وجود داشته باشد ( پیچیدگی بصری ) ، چشم شما باید به کار بیشتر این تکانه هارا برای مغز ارسال کند و مغز شما باید برای پردازش و ذخیره این اطلاعات بیشتر کار کند .
در واقع ، هر چه سایت پیچیدگی کم تری داشته باشد ، در یافت ان برای چشم و پردازش ان برای مغز اسان تر است . و این دوباره مفهوم تسلط شناختی را میرساند .

 

انحراف روانی طراحی سایت

 

حدس بزنید زمانی که شما از یک طراحی اولیه ساده منحرف شوید چه اتفاقی می افتد ؟ ان 5 الی 9 قطعه ای را که کاربران در فروشگاه شما میبینند اگر چه بسیار هم خوب باشند ولی تبدیل خواهند شد به چیز هایی که کاملا انتظارات انها را بر اورده نمی کند .


راه های زیادی برای انحراف شما از انتظارات نسبت به شما وجود دارد از جمله :


۱. قسمت های بالاتر
۲. رنگ بندی و با طرح های غیر معمول
۳. سرعت بارگذاری کند
۴. تصاویر تار
۵. ناوبری گیج کننده


هنگامی که شما دچار انحراف میشوید ، ان قطعات به جای انهایی که مهم هستند ذخیره میشوند .
به همین دلیل این واقعا مهم است که در هنگام طراحی وب سایت خود باید استاندارد های بازدید کنندگان از وب را هم در نظر بگیرید .
شما میتوانید این کار را با تحقیق در مورد بلاگ هایی که انها میخوانند ، فروشگاه هایی که از ان خرید میکنند ، مرورگری که استفاده میکنند ، سن و سال انها ، محل زندگیشان و ... انجام دهید .
با درک این که کاربران شما چه انتظاراتی دارند ، شما میتوانید نیاز های منحصر به فرد انها را براورده کنید و به انها کمک کنید پردازش مفید اطلاعات را در حافظه کاری خود داشته باشند .

 

جمع بندی :

 

اگر کاربران نتوانند انچه را که به دنبال ان هیستد پیدا کنند ، دیگر به این که سایت شما چقدر چشمگیر و چشمنواز است فکر هم نمی کند . انها فقط تعجب میکنند که چرا چیزها در انجایی که باید باشد قرار ندارد . و این واقعا فکر جالبی نیست وقتی که شما میخواهید انها را جذب کنید .
سادگی به نظر اسان میرسد ، ولی به یاد داشته باشید که شما باید با استراتژیک عمل کنید . شما به دلیل این که فضای سفید دارید نمی توانید اطلاعات مهم را به پایین صفحه ببرید . در نظر بگیرید که کاربران شما به اطلاعاتی نیاز دارند و سعی کنید انها را در حداقل فضای ممکن جای دهید .


در هنگام طراحی و یا طراحی مجدد سایت خود به موارد زیر دقت کنید :


۱. در مورد مخاطبان و سایت هایی که بیشتر از همه ار ان بازدید میکنند تحقیق کنید.
۲. همه چیز را انجایی قرار دهید که بازدید کنندگان انتظار دارند در انجا پیدا کنند.
۳. بر رنگ خود ، لوگو و فونت خود برای برقراری ارتباط تکیه کنید.
۴. چیز هایی را در بر قراری ارتبط بیش از انهایی که بازدید کنندگان به انها اهمیت میدهند اضافه نکنید.
۵. تا انجا که میشو سادگی را حفظ کنید و تا جایی که میتوانید از فضای سفید استفاده کنید.
۶. دوباره چک کنید و مطمئن شوید که سایت شما مطابقت با انتظارات در قیمت گذاری ، زیبایی شناسی ، سرعت و ... را داسته باشد .
۷. سعی نکنید که تمامی جنبه های سایت طبق نمونه های اولیه باشد .

با ساده و زیبا نگه داشتن طراحی سایت خود ، شما میتوانید به بازدیدکنندگان خود یک مسیر کاربر پسندانه را برای جذب هرچه بیشتر انها ارائه دهید

تاریخ : پنجشنبه 25 آذر 1395 | 10:55 ق.ظ | نویسنده : بک لینک سنتر | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.